fosterdiagnostik...

Till alla ni par därute som väljer att göra ett CUB-test och sen skyller på att det finns ”sjukdomar” i släkten, vem försöker ni lura? Här kommer sanningen, den korrekta faktan om hur ett CUB-test fungerar och vad man kan se. Jag vill varna för upprepningar, men det beror på att jag vill försäkra mig om att mina läsare förstått innehållet i min text. Så då kör vi!

Flera av mina gravida vänner och bekanta har på senare tid gjort ett sk CUB-test för att se om fostret bär på någon kromosomavvikelse. Jag respekterar deras val och kritiserar dem inte. Det är inte det inlägget ska handla om. Denna text handlar om dåliga bortförklaringar och att en del blivande föräldrar gör något, utan att ta reda på fördjupande fakta och senare dessutom sprider sin ”påhittade” version till andra. Men som tur är så nådde det påhittade stoffet mig, så här ska det spridas sanning, ja fakta. Givetvis är inte jag någon läkare eller forskare, så visst kan något fel krypa in. Men påpeka gärna det så ska jag erkänna och ändra felet. Självklart använder jag mig av böcker och internetsidor som stöds av forskare.

Redan på första besöket hos barnmorskan så får föräldrarna information om ett CUB-test. Ett CUB-test innebär:
1. Blodprov från mamman
2. Tidigt ultraljudsundersökning v.10. Då de mäter barnets nacke. 
    (NUPP-undersökning).
3. Mammans ålder, alkohol- och rökvanor vävs in.
1-2 veckor senare får de blivande föräldrarna resultatet om de är högrisk eller lågrisk. Alltså om risken tillexempel är 1 på 10 000 att få ett barn med Downs eller 1 på 200. Utefter den siffran har de blivande föräldrarna 3 val.
1. Ta bort barnet som man då burit på i 2 månader pga att det kanske har Downs Syndrom.
2. Göra ett fostervattensprov och riskera att fostret dör, men får då med 100% säkerhet reda på om barnet har Downs eller ej.
3. Behålla det, fullfölja graviditeten och hoppas på att du/ni tagit "rätt" beslut.

Ett fostervattensprov innebär att man kan se exakt vilken kromosomavvikelse fostret har. Detta test görs titigast i v15 och genom att en läkare går in och tittar på fostrets genuppsättning. Gener är de 46 kromosomer som vi får av mamman och pappan. Dessa är formerade i par där ena hälften kommer från modern och andra hälften från fadern, alltså 23 par. De första 22 paren har namn som sitt nummer (1-22) medan det sista paret, könskromosomerna, benämns X resp. Y. En man har en av varje (XY) medan en kvinna har två X-kromosomer (XX). Så här långt hänger ni med va? Så en person med för lite, eller för mycket gener kan alltså drabbas av missbildningar, utvecklingsstörning eller sjukdomar. Men ett kromosomfel behöver inte innebära några problem alls för individen. Hur stor skada det blir beror på vilka gener som är inblandade i felet. Det man tittar efter i ett fostervattensprov är kromosomparet 21, har de en extra kromosom så är det ett barn med Downs. Om det finns ärftliga sjukdomar i någon av familjerna så kan man gå in och titta på ytterligare kromosompar. Men det är alltså inget man ser direkt automatiskt på provet, läkarna måste alltså veta vad de ska titta efter. De vanligast ärftliga sjukdomar är: Cystisk fibros, Fenylketonuri, Duchennes muskeldystrofi, Blödarsjuka, Huntingtons sjuka. Mer info se http://www.genteknik.nu/index.asp?id=509

Jag vill alltså understryka att man med hjälp av fosterdiagnostik inte kan se om fostret har någon nevropsykologisk skada, så som Autism, ADHD, Aspergers syndrom, Tourettes syndrom. Dessa syndrom och diagnoser är inte synbara i generna.
Sannolikheten att man ska få ett barn med Downs syndrom är 1 på 800. Om man har åttahundra barn framför sig så är tio skitsofrena, tio är manodeppresiva, tjugo har autism, hundra har ADHD, 34 av dem kommer att begå självmord under sitt liv, 1 har Downs syndrom. Bara en tanke!
Som sagt, jag skriver inte detta för att klanka ner och se ner på de som genomför ett CUB-test, nej syftet med denna information är att berika mina medmänniskor med riktig och sann fakta. Jag förstår mycket väl varför man gör ett CUB-test, för vem önskar sig ett barn med Downs Syndrom? Men vem önskar sig ett synskadat barn, eller ett barn med CP-skada? Bara ytterligare en tanke. 
Over and out!

(I vissa böcker står det KUB-test med K och ibland med C. Jag har valt att skriva med C, CUB-test)

Permalink Gravid/bebis Kommentarer (7) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Sofia

Tänkvärt... Mycket tänkvärt <3

Postat av: Me

Jo, men det blev lite långt. Hoppas att alla orkar läsa <3

Postat av: Steffe

Det stavas schizofreni ;)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schizofreni

Postat av: Anna, Torsby

Som alltid tänkvärda inlägg!!!:) pöss

Postat av: Lena

Denna oro när barnet ligger i magen begriper jag mig inte på men det beror väl på att jag har varit med ett tag.

Fundera istället på när barnet/tonåringen börjar röra sig på egen hand och utsätter sig för allt som finns.

Postat av: Me

Tack Anna!

Jaa precis Lena, du vet verkligen hur livet kan bli och vara. Man kan inte oroa sig för allt, det finns en mening med det mesta. Kraaaam

Postat av: Linda

Tack! Bra blog... Har lange funderat over nervpsykologiska skador och fostervattenprov. Gogglade o fick genast svar genom din sida. Visst blir det en del fragor hos barnorskan men du har hjalpt mig pa vagen!

Take care!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback