Dagens baktips: Banankaka

Sååå nu har jag varit bloggare i en vecka och det firar vi med en banankaka.

Banankaka med kaffe och choklad
1 kaka, 12-14 bitar

Till detta bak behöver du:

100g smör

1 dl starkt kaffe

3 ägg

3dl strösocker

4 bananer

50g valnöt

75-100g mörk choklad

4 dl vetemjöl

__________________________________

Kaffeglasyr

3 dl råflorsocker (jag tog vanligt florsocker)

2 msk starkt kaffe

1 msk kokosflingor (men hoppa över de du TS)

______________________________

1.      Sätt på ugnen på 175’. Smörj och strö kokosflingor alt. ströbröd i en
         sockerkaksform. Smält smöret och gör starkt kaffe.

2.      Vispa ägg och socker pösigt.

3.      Mosa bananerna och blanda ner dem i äggvispet.

4.      Grovhacka nötterna och chokladen.

5.      Blanda nötterna, chokladen, mjöl och bakpulver. Vänd ner det i smeten.

6.      Blanda kaffet med det smälta smöret och rör ner det i smeten.

7.      Häll nu den färdiga smeten i formen och grädda längst ner i
         ugnen 55-60 minuter.

8.      Kaffeglasyr: rör ner lite kaffe i taget i florsockret till en lagom tjockglasyr.
         Bred ut glasyren på den uppstjälpta kakan och strö över kokosflingor.

 

LYCKA TILL!!

Permalink Recept Kommentarer (4) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: bittan

Mmmm va god den ser ut :) va duktig du är !!!

Postat av: Therese

Ååå var det till mig du menade (hoppa över det du TS) ? Du är för söt!! Tänk om jag kunde ta och klämma i mig en sån där kaka, men går på diet nu så måste hålla fingrarna i styr!!! :S

Postat av: Anonym

Jaa det var till dig :) Gå ut å spring 30 min medans kakan är i ugnen, så är du värd att provsmaka den sen. Resten får du ge till gubben och katten. /L

Postat av: cathrin

aaa men bjud aldrig på fika vettja.....


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback