Hur kunde det ske...

Jag det är många i Sverige som idag frågarsig, hur kunde Sverige Demokraterna få mandat i regeringen? Jag har tidigare inte nämnt SD på min blogg, för för mig har de tidigare inte funnits. Men de finns, det är dags att vakna upp nu och ta ställning. SD finns och de sitter i Sveriges regering. Konstigt, hemskt, skrämmande ja hur ofattbart det än må vara så måste vi nu ta till med hårdhandskarna. SD har ingenting att göra i svensk riksdag och vi, folket måste visa dem de. Ja vi lever i ett demokratiskt land där vem som helst får göra ett parti och SD har tydligen på något vis tyvärr lyckats. Men SD är inte ett demokratiskt parti. En av grundprinciperna för demokrati är att man erkänner allas människors lika värde. Jag som lärare bekämpar dagligen mobbning och försöker så gott jag kan informera barnen om mänskliga rättigheter. Att alla människor oavsett kön, hudfärg, etnicitet och religion har ett lika värde. Ja jag jobbar mycket med värdegrund i klassrummet, därför tycker jag att det är rent fördjävligt att ett parti som SD ska ha makten att kunna påverka min undervisning. Islamfobin som SD står för vitnar tydligt om att de inte jobbar för utan snarare mot, mänskliga rättigheter. SD bryter till och med mot FN:s barnkonvention. I artikel 29 står det tydligt vad konventionsstaterna är överrens om. Sverige demokraterna är ett främlingsfientligtparti!

Ännu en gång vill jag påpeka att jag är stolt över att vi i Sverige tar emot invandrare och hjälper människor på flykt. Jag är stolt över att Sverige jobbar för mänskliga rättigheter och att vi skrivit under barnkonventionen. Men jag skäms så oerhört över att några av Sveriges befolkning tycker så olikt mig.  

Enda sättet att komma till rätta med detta är att vi tillsammans arbetar med människors värdegrund så att vi får bort vi och dom tänket! Det finns inga "dom" som kommer och ta bort våran julafton och/eller midsommar. Hoppas verkligen att SD´s väljare ser detta klipp och skäms! Grattis, detta är vad ni har valt in i riksdagen.  

Over and out!

Permalink Livet Kommentarer (6) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Anonym

För det första tycker jag att det är jävligt tramsigt av dig och gnälla så mkt på sd som du gör. du säger själv att du jobbar som lärare och jobbar mot rasism i skolan?. du tycker inte att de är lika rasistiskt att vi svenskar inte får fira skolavslutning i kyrkan längre? sen får vi ju inte fira sveriges nationaldag som förr och vi blir kallade rasister om vi skyltar med svenska flaggan. Och om du tillexempel tittar på våldtäkter och narkotikabrott så ser du den enorma skillnaden på invandrare och svenskar. Då skall du dessutom ha i åtanke att invandrare i BRÅ:s statistik enbart gäller människor som SAKNAR medborgarskap (dvs ca 5% av befolkningen). ÄNdå står de för över 50% av alla våldtäkter!!! låter detta bra menar du? är det värt att strida mot att få ha kvar detta i vårat lilla sverige?



Jag själv tycker att de som kommer in ska få 1 chans att visa att dom klarar av att följa våra lagar och regler som finns i sverige, Gör dom de lilla minsta så ska dom fan ut oxo.



Och nej jag är inte SD.

Postat av: Me

Jaa det är ju det som är tjusningen med att bo i ett demokratiskt land. Att man får ha olika åsikter. Så länge man inte är kränkande mot de mänskliga rättigheterna. Synd att du inte vågar stå för dina åsikter.



Jag blir lite källkritisk.Vem är din källa? Alltså varifrån har du fått din information ifrån. Eller är det dina egna åsikter att det är invandrarnas "fel" att många svenskar går ur svenska kyrkan? Att många svenskar inte är kristna längre så som vi var förr. Många icke invandrande Svenskar är faktiskt numer ateister. Så varför ska vi vara i "Guds hus" om vi inte tror på honom? När va du i kyrkan senast? Din text är tyvärr lite svårtydbar eftersom du skriver i vi form. Vilka är vi? Och "dom" är invandrarna, eller?



Jag firar nationaldagen både privat och på jobbet. Men jag är tyvärr inte uppvuxen med det, för det är en ny tradition i vårt land. Hur firar du nationaldagen? Och hur önskar du att du hade kunnat firat den, om vi inte hade några invandrare? Alltså hade du firat nationaldagen annorlunda då? Varför?



Givetvis är det hemskt med alla brott som sker. Men vad ska vi skicka alla "svenska" brottslingar då? Och du förresten, vad är en invandrare? Menar du alla finskar som invandrade och bosatte sig i Sverige och "tog" våra industrijobb på 60-70talet? Eller menar du de stackars människor som flytt i från ett krigshärjat land och är därför landlösa? Är en person som är adopterad invandrare? Menar du någon som har invandrande föräldrar men född här i Sverige? Jaa var drar du gränsen? Vad är en invandrare för dig och hur skickar man "hem" någon som inte har något hemland?



Du får gärna skriva igen om du inte förstod min text, så kan jag föränkla den lite. Och du, med dina starka åsikter så förstår jag verkligen inte varför du inte röstade på SD. Ha det gött! Kram Lena

Postat av: cathrin

där satte du han på pottan. (förmodar att det är en han)

Postat av: Anonym

okej,,,vi ser här i den första kommentaren att det inte är en så allmänbildad person som här har yttrat sig.. Jag ska förklara lite historia för dig- lärare som jag är:). Under 30-talets första del så led tyskland av stor arbetslöshet och folket var arga och uppgivna över ett sönderslaget och utpumpat tyskland efter första världskriget. Då kom en man vid namn Hitler- han lovade guld och gröna skogar och skyllde allt på judarna som tog alla jobb för tyskarna. Tyska folket ropade hurra och röstade i ett demokratiskt valsystem på honom..Jag tydliggör-HAN KOM TILL MAKTEN VIA FOLKET! Idag anser SD att alla Sveriges problem har samma orsakande faktor-nämligen invandrarna dvs muslimer.........Ser ni koppling till 30talets tyskland?? precis men nu har vi ju historian som en läxa och vet bättre.. Alltså att det inte var judarna på 30-talet som tog alla jobb och förstörde för tyskarna,,-- nej de befann sig i en lågkonjuktur samt var skuldsatta sedan första världskriget. Alltså kan vi alltså idag därför vara såpass allmänbildade att veta att alla Sveriges problem inte är invandrarnas fel. Nej TVÄRTOM utan alla våra imigrerande invandrare skulle Sverige vara utan ekonomisk framgång-då invandrarna är de som faktiskt varit med att bygga upp våran ekonomi. Så hurra för alla invandrare som byggt upp våran ekonomi som skapat jobb för även alla "svenskar". Utan invandring avstannar vårat avlånga land!!!! Men vill man vara otroligt trångsynt och aldrig se orsaker bakom olika händelser så kan man det- ingen tvingar en till att leva ett berikat liv i ett mångkulturellt samhälle, nej vill man leva sitt liv i bitterhet utan medmänsklighet så kan man det, men vilket liv sen..............................

Postat av: Me

Haha, kan det vara en upprörd gymnasielärare som är "mamma" till detta inlägg? Go Anna GO!! :)

Postat av: Anna

såklart det är,,, När någon har missat historia & samhällsundervisningen i skolan så är det min uppgift att träda in!!:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback