Genus...

Följande blogginlägg fick jag inspiration till i morse. Jag satt nyvaken och drack mitt morgonkaffe, undertiden bläddrade jag lite ointresserat i ett reklamblad. Då såg jag följande bild framför mig:

Jag har tidigare tänk på det och jag tycker faktiskt att uppdelningen mellan könen är bedrövligt. Att det till och med ska förekomma i reklamblad är illa. På universitetet var detta en ständigt het debatt. GENUS. Genus är för mig och mina kollegor inom lärarkåren ett mycket känt och omtalat ämne. Men för att få förändring så krävs det att alla människor tänker lika. Även civilekonomer, affärsbiträden, lokalvårdare osv Alla måste vi hjälpas åt att skapa ett samhällsklimat där det är ok att se ut, känna och vara som man själv vill.

För mig handlar inte genus om att alla pojkar ska gå klädda i rosa kjolar, nee för mig är genus att alla ska få lov att vara individer och inte ett kön. Jag är väldigt emot könsfördelning. Uuu nu känner jag hur vissa av mina läsare börjar sucka och ifrågasätta min text, taggarna sticker ut och ni tänker – Varför kan man inte bara låta allt vara som det alltid har varit?! Jao det skulle vi väl kunna. Men varför ska vi stanna i samhällsutvecklingen? Alla strävar vi väl mot ett jämlikt samhälle där alla människor är väl värda lika mycket, eller?

Så vem har bestämt att rosa är en tjejfärg? Vem har bestämt att dockor är en tjejlek? Vem har bestämt att man är eller (som många dessvärre tror) ”blir” homosexuell om man leker och klär sig som det motsatta könet. Varför denna hemska könsuppdelning? Jag tycker att det är vidrigt att ett barn inte ska få köpa sig vilken klocka den vill, utan att först fråga sig vilket kön den tillhör och sen utefter det titta på vilken sida i reklambladet hon/han får välja klocka. Och skulle exempelvis pojken ”råka” titta på fel sida, så är den vuxne snabbt där och rättar. – Men du kan ju inte ha en tjejklocka heller!

Detta gäller nu inte endast klockreklamblad. Klädaffärer, leksaksaffärer, sportaffärer är tydliga exempel på affärer som har uppdelningar mellan könen. Varför kan inte barn få vara barn? Varför måste de vara pojke eller flicka? Men framförallt så frågar jag mig och er, varför måste pojke och flicka vara stereotypa motsatser?

Om en tjej gillar kläder på pojkavdelningen och gillar att spela fotboll så kallas hon för pojkflicka. Men vad kallas en kille som föredrar att köpa kläder på tjejavdelningen och föredrar att leka med dockor? Bög? Tillskillnad från tjejen så får killen en annan sexuell läggning. Konstigt och tänkvärt!

Over and out

Permalink Livet Kommentarer (4) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Tina

Som vanligt skriver du precis som jag tänker. Du är så KLOK Lena!

Postat av: Same old

Det säger du...som poserar i rosa klänning på din blogg! :)

Postat av: Det du

Grattis snygging! Och bra skrivet!

Postat av: Me

Tack <3 För grattiset alltså :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback