Tabu...

Att döda sig själv, självdö, mörda sig själv, självmord. Jag har förståelse för de människor som väljer att avsluta sitt liv och jag ska nu göra ett försök att förklara mina åsikter för er. Ja jag vet att jag ger mig in på ett jobbigt, ångestladdat och känsligt ämne. Kanske blir det katastrof, kanske inte. Ähe nu kör jag...
Vem har bestämt att du & jag ska finnas? Jaa inte är det vi i alla fall. Du & jag har kommit till utan vårt godkännande.  Vi leker med tanken nu att du skulle tycka att livet vore helt värdelöst, om du nu inte kände för att leva, du vaknar upp ensam varje dag, känner ångest och ifrågasätter meningen med livet. Varför ska du då inte få dö? För att alla skulle bli ledsna och sakna dig? Ja men du då, ska du leva ett helt liv för andras skull? Eller leva och hoppas på att du får någon hemsk sjukdom, så att det är ok att dö. Jag tycker att det vore ok att ta sitt liv om man gör det snyggt.  Som jag skrev, vi har inte valt detta liv och om man nu otrivs såpass mycket med livet, så tycker jag att det är ok att göra slut på det. Givetvis så kommer jag att sörja om någon nära skulle vilja dö, men jag kanske skulle sörja lika mycket om personen dog i en bilolycka eller i cancer. Du behöver inte leva för min skull, men tänk på oss som finns kvar, lämna en förklaring. Det finns de människor som lägger sig ner och självdör, det är ju också ett slags självmord. Eller de som kör vårdslöst i trafiken utan bilbälte, är inte det att leka med livet?

Så varför vill inte vissa människor leva? Jag tror att det alltid, i alla tider funnits folk som tagit sina liv. Men jag tror inte att självmordsiffran var lika hög bland unga som nu. Anledningen till detta anser jag vara tid- och kommunikationsbrist i samhället. Förr levde människan i storfamiljer där det alltid fanns människor runtomkring och folket hade alltid någon person de kunde anförtro sig till. Samt att det då inte fanns lika mycket tid för ensamhet och grubbleri. 
                
Jag tror även att tron spelar mycket stor roll för människans psyke. Förr gick de i kyrkan varje söndag och bekände sina synder, de vände sig till sin gud och bad. Prästen fungerade som en nutida terapeut om de behövde lätta sitt hjärta. Vad gör vi nu? Jo det ska jag berätta för dig min vän, nu håller vi käft och stänger allt inom oss.

Ytterligare en tanke om ämnet:
Är det olagligt att ta sitt liv? Varför heter det självmord? Tänk om man skulle misslyckas, hamnar man i fängelse då? Nej, såklart att man inte gör! Men varför benämns det som självmord när en människa vill göra slut på sitt liv? Mord, ja jag tycker att det låter så kriminellt.

Over and out!

Permalink Livet Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback