endabarn eller ensambarn...

Bättre att vara 100% förälder till ett barn än 30% till två. Och vem är du som kritiserar vissa människors familjeval?
Vissa saker i samhället är tydligen helt ok att kommentera. Exempelvis så är det tydligen ok att kommentera gravida kvinnor med frasen, - Ååh vad tjock du ha blivit! Vissa gravida blir faktiskt tjocka, jaa överviktiga och det kanske inte är så roligt att höra. En annan märklig kommentar är: - och när ska ni ha barn då?  Som om jag skulle vilja berätta mina framtidsplaner för allmänheten, ni får väl vänta och se för faan. Men det allra märkligaste är ändå detta ständiga tuggande om endabarn. Jaa det är tydligen väldigt synd om just endabarn. Så synd om dem, att människor skaffar fler barn endast av den anledningen att de vill ha syskon till sitt barn. Och inte nog med det, de förväntar sig att alla andra ska tänka lika korkat som de. Dessutom så tror de sig ha friheten att påpeka och kommentera andra som inte skaffar barn för skaffandes skull.

                                                         
Jaa det finns faktiskt några få människor i denna värld, som har så pass självinsikt att de inte tar sig vatten över huvudet och skaffar fler barn än vad de kan ta hand om. Två av dem är min syster och hennes gubbe, de har valt av olika anledningar att inte skaffa fler än ett barn. Följande kommentarer får de stå ut med från föräldrar/kompisar/släktingar/grannar/arbetskollegor, jaa allmänheten: - Men ni ska väl skaffa fler barn? - Ni måste ju tänka på Maja! - Så Maja ska vara ensam då? - Stackars Maja som inte får några syskon! - Men vaddå, ska ni verkligen inte ha flera barn?! - Maja måste ju få syskon!

Men värst av allt är de kommentarerna Maja får. Jaa det finns otroligt nog vuxna människor som uttalar sig direkt till Maja, som om det vore hennes fel. Ja jag blir så arg, för jag har nämligen fått höra under min uppväxt att jag är bortskämd. Men det kan väl inte jag hjälpa. Så snälla ni därute. Tala inte om för barnen, jaa skamma dem inte för något de inte kan rå för. Barnen ska inte behöva stå tillsvars för föräldrarnas val!

Slutligen. Varför säger man, ensambarn om endabarn. Är alla endabarn ensamma? Kan man inte känna sig ensam om man har syskon? Jag tror inte alls att alla endabarn är ensamma. Jag vet endabarn som har jättemånga vänner och som inte alls känner behov av syskon. Jag känner också till människor som inte umgås med sina syskon och vissa som till och med är osams med sina. Men visst finns det människor där ute som är ensamma, oavsett syskon eller inte.

Over and out!

Permalink Livet Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback