Trädkramare = ?

Jovisst det va så sant, jag kolla ju upp begreppet: trädkramare. Jag fick upp följande…

·         Trädkramare en person som håller sig fast vid ett träd för att hindra att det fälls och för att protestera mot makthavares beslut. Metoden lanserades först av den indiska Chipkorörelsen. (www.ne.se)

·         Trädkramare är ett begrepp inom ickevåldsrörelse som först dök upp i norra Indien, den så kallade Chipko-rörelsen. Storbolagens skogsavverkningar på Himalayas sydsluttningar gjorde att böndernas jordar eroderade. Bybor förhindrade avverkningarna genom att hålla om de hotade träden. Till Sverige kom begreppet på 1980-talet i samband med motståndet mot motorvägsbygget på E6 i Bohuslän. Demonstranterna kallade sig själva trädkramare, inspirerade av rörelsen i Indien. Cirka 420 demonstranter blev dömda vid Stenungsunds tingsrätt för ohörsamhet mot ordningsmakten. Händelsen är på så sätt den största aktion av civil olydnad i modern svensk historia. (http://sv.wikipedia.org)

Njaa kanske inte riktigt en beskrivning på det jag är, men vad ska jag då titulera mig som?? Tallkramare kanske? :)

 

Permalink Livet Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback