Du gamla du fria...

På söndag är Sveriges nationaldag, och jag som bor i Sverige och är svensk vet inte vad jag ska göra en dag som denna. För jag har liksom aldrig haft denna dag som en firardag, jag har därför ingen tradition runt den 6:e juni. Jag kan inte ens hela nationalsången. Pinsamt? Svar ja! Men jag kan Värmlandsvisan. :) Varför? Jo den visan kan jag eftersom den sjöngs på skolavslutningen. Det var aldrig tal på att nationalsången skulle vrålas på denna högtid. Så för mig är det förbryllande med de senaste skriverierna, att det skulle vara förbjudet på vissa skolor att sjunga nationalsången på skolavslutningen. Jag kan förstå fullt ut att familjer inte vill att skolavslutningen ska hållas i kyrkor, för kyrkan symboliseras och förknippas starkt för många människor med kristendomen och många svenskar är idag ateister eller troende av andra religioner. Men varför inte nationalsången? Ja det får jag inte ihop, jag finner ingen rimlig ranson i det resonemanget. Men då är ju jag som jag är också, och förstår inte varför den ska sjungas just på skolavslutningen. Förklara gärna det för mig.  

                        
Jag har en liten upplysning till vissa människor, jaa det är helt frivilligt att ta åt sig om man känner sig träffad. (Så nu balanserar jag igen på en tunn lina över ett vattenhål fyllt av pirrayor.) Men jag vill bara belysa er om att bara för att man är född i ett land så måste man inte bo kvar. Jag pratar nu till er som stör er så fruktansvärt över att Sverige har ett kungahus, att Sverige tar emot sååå många flyktingar, till er som tycker att det är så fasansfullt att det byggs moskéer, att vädret är så dåligt mm. Till er har jag bara ett råd att ge; FLYTTA! Det är ingen som tvingar er att bo i detta mångkulturella kalla land. Bara för att man är född i Sverige så behöver man inte känna sig tvingad att bo kvar här.

Jag är stolt över att vara född och få bo i ett land med 4 årstider, där jag får tro på vad jag vill och där det är ok att vara i vilken byggnad som helst. Sverige tar hand om alla sjuka (mer eller mindre) alla har iallafall rätt till sjukvård. Sverige tar emot flyktingar, vi hjälper andra länder. Vi ordnar galor; humorgalan, räddabarnen-galan, faddergalan osv. Många pessimister och bakåtsträvare tycker att vi ska rå om oss själva här i Sverige först. Varför det? Våra uteliggare har det lyxigt jämfört med de barnen i ex Kambodja. Självklart så är det hemskt med hemlösa oavsett vilket land de befinner sig i. Men här i Sverige finns det ett system som tar hand om de som vill ha hjälp, i tillexempel länder som Kambodja och Haiti finns det ingenting. Bland annat så är gravida kvinnor rädda för att de ska dö, eftersom dödligheten vid barnafödandet är så hög. Jag pratar om de byar som inte har några skolor, sjukhus, vatten, mat. Jag är stolt över att bo i ett land som vill hjälpa andra.

                 

Vi sitter alla i samma båt (världen) och båten sjunker om vi inte hjälper till att få jämvikt. Sverige är känt ute i världen för att vara ett land som hjälper och bryr sig. Så snälla ni pessimister, nejsägare, trångsinta och fördomsfulla människor, flytta här ifrån om ni inte gillar Sverige. Å nu en gång för alla, det finns inga DOM som kommer och tar våran svenska flagga ifrån oss. Och det finns inga DOM som har bestämt att den svenska nationalsången inte ska få sjungas på skolavslutningarna. Om en rektor på en skola bestämt sig för att den svenska nationalsången inte ska sjungas så är det den rektorn och den skolledningen som ska hängas ut, INTE invandrarna.  

Over and out!

Permalink Livet Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Anonym

Så djävla bra gumman ;) Tur att vi tycker olika om saker här i världen... Hur skulle såna som vi ha något att störa oss på och diskutera :P Vad vore livet utan meningsskiljaktigheter?? Djävligt trist tror jag ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback