Boktips...

          
Jag tycker att det är viktigt att ta reda på vem JAG är. Genom att söka information som leder till kunskap om sig själv, så kan man därefter ta ställning till vad man gillar och vad man tycker om olika saker. Påköpet så får man en stark självkänsla och ett högt egenvärde. Människor som besitter stark självkänsla trivs med sig själva och lever ett harmoniskt och trivsamt liv. De finner alltså ingen anledning till att klaga, trycka och se ner på andra för att höja sitt egenvärde. Så genom att arbeta och utforska sig själv så gör man sig själv, omgivningen och samhället en stor tjänst.

Så till er som vill ha ut mer av livet. Ja ni som vill veta hur vi fungerar och varför vi reagerar som vi gör i olika situationer. Till er som vill veta mer om människan och lära er något nytt eller bli påmind om något ni kanske redan visste. Här kommer tre BOKTIPS!
                                               
1. Snälla mamma... sluta dricka
En stark, gripande och självutlämnande självbiografi skriven av Britta Berggren Ericson. Hon har arbetat på Sveriges television, på TT:s radioredaktion och på flera kända tidningar. Boken är skriven i dagboksliknande kapitel och är därför väldigt lättläst. I boken beskriver Britta hur hon smugglar och gömmer alkohol i huset och hur hon lever i ständig skräck att bli påkommen. Att hon gång på gång lovar familjen att sluta dricka och åker in och ut från olika behandlingshem. Den som är alkoholist kommer att känna igen sig. Den som inte är det kommer förhoppningsvis förstå vilket helvete det innebär.
                                                      
2. Äldst, yngst eller mittemellan – din placering i syskonskaran och hur det påverkar dig
Författaren heter Elisabeth Schönbeck och är utbildad småbarnspedagog och beteendevetare. Hennes specialområde är inriktat på syskonpositionen och hur den påverkar oss människor. Denna bok ger insikt och kunskap som i sin tur gynnar dig både privat och i arbetslivet. Boken är otroligt intressant och man känner igen sig i mycket, kanske inte allt men mycket.
Visste du att:
· De flesta chefer, presidenter och nobelpristagare är med få undantag det först födda barnet.
· Men fallskärmshoppare är nästan alltid småsyskon.
· Två syskon som det två år eller mindre emellan kallas för pseudotvillingar.
· Syskon som det är sex eller mer år emellan ses och behandlas som endabarn.
                                                      
3. Skamfilad – om skammens många ansikten & längtan efter ett liv
Författaren till denna bok heter Göran Larsson, han är präst och terapeut i Dalarna. Boken handlar om skam, om hur vi alla någon gång mer eller mindre har blivit skammade och hur vi ska undvika att skamma andra. Författaren tar upp olika följder och konsekvenser av skam. Hur skammen kan tära på livsglädjen och självkänslan och bidra till stress, nedstämdhet, och känslor av otillräcklighet. Skammen speglar vår personlighet och färgar av sig på våra relationer. Denna bok rekommenderar jag starkt, framför allt till föräldrar och pedagoger.

Några tecken på skam:
· Överdriven blyghet
· Osäkerhet i olika situationer
· Ensamhetskänslor
· Känslan av att inte vara tillräcklig
· Rastlöshet
· Missnöjd över sitt utseende/kropp
· Konflikträdsla
· Känslighet för förluster/separationer

”Hela livet har jag gått omkring med en svårförklarig känsla av att inte riktigt höra till. Ett utanförskap jag bar med ett stilla vemod i hjärtat. En sorts grundton som gav sig tillkänna när allting annat tystnade. Jag viste inte vad det var, men det kändes som något brustet eller murket på botten av mig själv. Något ohjälpligt trasligt som var oacceptabelt i andras ögon och som gjorde att jag aldrig kunde veta mig höra ihop med andra, på riktigt. Jag kände mig som en bortbyting också i min egen familj. Senare kändes det även så i skolan och i de fritidsaktiviteter jag deltog i. Trots att jag oftast stod i centrum kände jag mig främmande och utanför. Denna plåga var min egen hemlighet”. (Larsson G. ”Skamfilad” 2007 s.9)

Kunskap är makt! Over and out

Permalink Livet Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback