Men hur kommer det sig...

Jaa jag har länge tänkt på detta med olika beteenden och kommit fram till att de människor som har dålig självkänsla är väldigt självupptagna och tror att hela världen kretsar runt dem. Vissa av mina blogginlägg berör mer än andra, men jag har aldrig medvetet vilja såra någon. Om jag skriver om tillexempel svartsjuka så utgår jag alltid mina egna erfarenheter först. Det behöver inte vara mig det handlar om, men det är alltid utifrån mitt perspektiv. Mina ord, min tolkning. Men givetvis är det upp till dig att läsa mina ord och göra din unika tolkning. Men ta inte förgivet att det handlar om dig eller mig. Jag skriver om mitt liv men det är alltså upp till dig hur du vill tolka mina ord och tolkningar.

Människor med dåligt självförtroende, låg självkänsla och dålig självbild inbillar sig saker och vrider allt till sin fördel. Sett ifrån deras perspektiv blir alla tillslut idioter. Hur jag kan veta detta? Jo för att jag läser mycket psykologi och för att jag var en gång i tiden en av dem/er. Vissa dagar sjönk jag och trodde att alla ville åt mig, pratade om mig och att människor som jag inte ens kände skulle skratta bakom min rygg. Så jag vet precis hur det känns. Men jag jobbar mycket med mig själv och mina värderingar. Det kan du åxå, för ju mer du jobbar med dig själv desto mindre tid och fokus ger du åt att klaga på andra.

Hur kommer det sig då att den dåliga självkänslan gör att man blir självupptagen och tror att alla skulle prata om mig? Ologiskt och konstigt. Ja jo, men ändå inte. Ju större problem en människa har, alltså ju större kaos man har inombords, desto mer fokus utåt måste man ha för att överleva. Alla har vi en överlevnadsinstinkt. Har man oro inom sig som man inte vill/orkar/vågar ta tag i, så man tränger bort det. För att orka leva så lever man genom andra och håller fokus utåt. Man skapar åsikter om allt och alla, utom om sig själv.

Det är inte alla andras fel att du mår dåligt, problemet ligger hos dig. Ju mer du jobbar med dig själv, desto mindre bryr du dig om andra. För vem är du att döma andra? Det är inte svårt att se när en människa mår dåligt och är osäker. Ett tydligt tecken är att denna gärna klagar och klankar ner på omgivningen. Samt att hon/han gärna pratar om vad andra har sagt om en fjärde och femteperson. Ganska så avslöjande faktiskt!

Over and out!            

Permalink Livet Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback