Så tyst det blev... eller?

Jag är rädd för mörker. Ja jag är jätterädd, livrädd faktiskt! Det är en rädsla som följt mig hela livet.  Varför? Jaa ni det finns det säkert svar på. Enligt psykologiska teorier så är det mitt inre jag är rädd för. Stämmer. Mörkerrädsla kan även grunda sig i rädsla för det okända. Stämmer. Men vad hjälper det mig nu, att jag vet grundorsaken till rädslan? Just nu när rädslan är ett faktum och jag sitter här med underläppsdarr, så vill jag bara att det ska bli ljust igen. Jag vill kunna se vad som händer i min värld. Jag får panik om jag inte kan se vad som sker. Kontrollbehov? Ja kanske.

När jag ska sova så är nattlampa ett måste. Jag vill gärna ha en förvarning innan någon lampa släcks. Nattjobb är inte ett alternativ. Jag skulle aldrig gå in ensam i en byggnad utan ljus. Om ljuset släcks plötsligt och det blir mörkt utan förvarning är paniken ett faktum. Jag skriker, sen blir jag som paralyserad. Om jag varit med om något hemskt mörkerrelaterat i barndomen? Nej inte vad jag vet.

Men mörkerrädslan fungerar, ja jag blir bättre på att hantera de med tiden. Så länge mörkret inte kombineras med ensamheten. Ja jag erkänner, jag är även rädd för ensamheten. Men samtidigt som det är min stora fasa så är ensamheten mitt bränsle. Jag behöver få vara ensam. Ofta. Det är då jag får ner mina tankar på papper eller nja inte papper kanske men dator. Det är när jag är ensam som jag tömmer det gamla och fyller på med det nya.

Men när jag sitter här i min ensamhet med datorn i knät, när det nya är fullkomligt och orden är slut, så blir jag rädd. Då finns bara jag och mörkret. Det blir tyst eller nee helt tyst är det nog inte. Va vad det där? Fotsteg? Något som prasslade? Ett andetag? När jag är ensam så är det aldrig riktigt tyst. Jag både hör och ser i syne och det är SÅ satans jäv.. jobbigt!

Se hela bilden
over and out!

Permalink Livet Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback