Vargkriget…

Jag såg en fruktansvärd dokumentär igår, den handlade om illegal vargjakt. Jag ska verkligen göra mitt bästa för att inte uttrycka min ilska och förtvivlan i olika skällsord. Men va faan, vilka jävla nötter!! Jag satt stundtals och skämdes över deras vägnar. Så där, som ni vet när man ser en pinsam komedi på tv, ja en komedi där det blir pinsamt för huvudpersonen, att denna gör bort sig så kopiöst att man kryper upp i soffan och bara vill dööö för att det är så pinsamt. Så kände jag stundtals igår, mellan mina förtvivlade tårar och ilskan. Ja jag erkänner, när dokumentären va slut så rann tårar ner från mina kinder och jag var så arg så jag började dammsuga i ren frustration och meddans jag damsög så skrek jag ur mig olika hemska ord som ej bör stå i en blogg.

Jag förstår boskapsskötarna att de vill skydda sina djur, det skulle jag åxå vilja ha möjlighet att göra om jag vore i deras sitts. Där har regeringen tyvärr gjort bort sig. Programmet tog bland annat upp en mycket sorglig historia om en bonde som blivit av med får som vargen tagit. Andra gången vargen var i hagen så sköt bonden vargen för att försvara sin boskap. Bonden fick 6 månaders fängelsestraff. Jag tycker att detta är skamligt och verkligen jättesorgligt, att Sveriges rättsystem inte håller i alla lägen. Men det är väl för faan inte vargens fel att bonden fick fängelsestraff! Jo visst sörru, detta idiotgäng som dokumentären handlade om menar, att det är vargens fel att bonden hamna i finkan och därför ska alla andra vargar också dö. Så istället för att lägga energi på att få lagar som stämmer överens med den nutida vargstammen och exempelvis fixa fram pengar till höga staket och dylikt, så tar dumhuvena lagen i egna händer och ger sig ut i skogen och begår mångfaldiga brott. Något som verkligen blir och är kostsamt för Sverige.

För de skjutgalna dårarna jag såg på tv´n igår va inga boskapsägare som ville skydda sina får. Nee de var pengarkåta råa mördare och djurplågare, som gör vad som helst för att utrota vargen. Och varför? Jo, det mina kära läsare ska jag förklara för er. För enligt de själva så kostar vargen samhället pengar. Eftersom vargen tar älgen (ja vi med normal hjärnkapacitet vet att det kallas för näringskedjan och att den regleras automatiskt med naturens hjälp) jo och eftersom älgen minskar så kan inte jägarna skjuta så mycket älg, och då mina vänner så förlorar markägarna pengar. För det är nämligen så att folk ifrån Europa kommer till Sverige och betalar mycket pengar för att få jaga älgar på svensk mark. Så de utrotar alltså inte vargen för att den dödar och äter upp älgköttet för oss, de utrotar inte vargen för att den tar boskapen, de utrotar inte vargen för att den ger sig på hundarna under jakten. Nee för de utrotar vargen för att den ställer till det så att inte markägarna kan hyra ut jaktmark till rika Européer, som betalar dyrt för att få komma hit och skjuta våran älg. PENGAR, PENGAR, PENGAR!!

Jag kommer själv från en jaktfamilj, jag är uppvuxen med vapen, kadaver, skogskläder, kött och gemenskap. Men det jag såg igår är långt ifrån det jag är van vid. Innan jag såg detta fruktansvärda dokumentär så trodde jag (jaa kalla mig naiv) att alla jägare tyckte om djuren och gjorde pinan så snabb och smärtfri som möjligt. Men jag hade fel och det har plågat mig hela natten. Hur i helvete klarar de av att sova om nätterna när de vet att det finns skadeskjutna djur ute i skogen?! Ja visst, vargen är ett rovdjur, precis som björn och lodjur. Men vad får dem tro att de har rätt att plåga, förgifta, skadeskjuta, pina och mörda vargen för de?! Ja jag vet att det kanske kommer att uppröra människor att jag väljer ordvalet mörda, men jag gör det av den anledningen att det de håller på med är just mord i mina ögon. Att lägga ut gift, fällor, skjuta från bilar, använda laser så att vargarna blir blinda, spränga lyor där vargbebisar sover mm. De e faan inte jakt för mig, det är mord.

Å vet ni vad en av IDIOTERNA har mage till att säga. ”- Vi gör detta för demokratins skull. Vi lever i ett demokratiskt samhälle så därför har vi rätt att göra detta.” Men herreguuuud!!! Så ett demokratiskt samhälle för dessa puckon är alltså = att ta lagen i egna händer??! Fler exempel på pinsamma mindrevärdskomplex fraser som sas va bland annat: - Di i Stôckhôlm tror att di kan bestämme allt, di vet inte hur vi har’rt här på landsbyggda.”  Men hallååååå!!! Ja jag hoppas verkligen att ni förstår vad jag menar. En behöver väl för faan inte bo i Stockholm, bara för att man vill behålla vargen.

Jag vill ha kvar en frisk vargstam i Sveriges skogar. Och jag tycker att man ska få rätt till att försvara sig själv, sin gård och sina djur. Vargen ska hållas i skogen och så länge vi människor går in i den djupaste vargskogen och jagar dem så kommer de att söka sig längre ut ur skogen och tillslut nå samhället. En behöver ju inte vara en Einstein för att fatta det.

För er som vill bilda er en egen uppfattning se: http://svtplay.se/v/1972235/dokument_inifran/vargkriget

Permalink Livet Kommentarer (4) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Anna

-Lena, man kan inte säga det tydligare och bättre än vad du gör här!!!!De är skjutkåta jävlar som lär ha stora problem även på andra mentala håll!!!!!!!

Postat av: Me

:) Tack Anna!

Postat av: Emma

Jag är inget bigg fan av varg (och de står jag för) men de är sjukt att de verkligen går till så är ju helt sjuk!! En sak är att skydda sina djur men om man nu måste skjuta så ska de ju va ett "dödande" skott!! Inte så att de lider!! Helt galet!! blev ju helt tagen av din text hur är folk funtade?!!

Postat av: Therese

Jag håller med dig Lena!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback