Koppelhund...

Jo det är väl dags att erkänna, Tilda har blivit en koppelhund. En hund som alltid går i koppel alltså, speciellt i skogen. Tråkigt? Svar ja. Men nödvändigt. Här mina kära läsare kommer 7 anledningar till att ha hunden kopplad (sommartid i alla fall):

·  Nu börjar skogens alla ungar födas. Här fångade min sambo två st på en bild, endast några dagar gamla rådjursungar å guuud så söta de är. I dessa tider är det extra viktigt att vi håller våra hundar kopplade. Inte för att jag tror att min Golden retriever skulle döda ett litet oskyldigt rådjurskid. Men hon (Tilda alltså) skulle säkert kunna skrämma bort mamman. Och små rådjurskid eller älgkalvar klarar ju sig inte själva.

·  Andra djur som är på frammars och som jag har fotat är huggorm. Men med tanke på att jag har läsare med ormfobi så publicerar jag inte den. Huggormen är ytterligare en anledning till att hunden bör vara kopplad, risken att en kopplad hund blir ormbiten är liten.

·  Och tal om onödiga och vidriga djurarter, hunden får mycket mindre fästingar om den är kopplad. Tilda har hittills endast haft 3st.

·  Om man håller sin hund kopplad så sticker inte hunden iväg till närmsta dypöl för att bada. Den har då inte heller möjlighet att rulla sig i okänt illaluktande bajs eller något annat äckligt.

·  Jag får promenadsällskap om jag har hunden kopplad :)

·  Grannarna och hundrädda kan inte längre klaga, gnälla, älta och leva på att det finns en lös hund i kvarteret.

·  Det är lag på det! http://www.svenskacollieklubben.se/Jordbruksverkets%20Checklista.pdf

 

Permalink Livet Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback