En tankeställare till föräldrar...

Nej, jag har inga barn. Nej, jag vet inte hur det är att vara föräldrar. Nej, jag tror inte alltid att jag vet bäst. Nej, jag kan aldrig veta hur det känns, osv. Men ja, jag är lärare och har jobbat med barn i olika åldrar i 10 år. Men framför allt, jag har sett och lagt märke till hur föräldrar uppför sig mot sina barn. Nej, det är inte alltid lätt att vara förälder och som sagt, nej, jag vet inte hur du har det. Men jag har (oftast i-alla-fall) ett sunt förnuft. Vissa föräldrar (alltså inte alla) verkar nämligen tro att det är barnen själva som ska uppfostra. Jag blir snart toookig på föräldrar som slänger ur sig fraser som - Se hur han är, - hur han gör, - han kan ju inte uppföra sig. Nee men pucko, det är ju du som skulle ha uppfostrat. Ditt barn är ju bara ett resultat av dig och din uppfostran. Det är du som är vuxen som ska vara förebild. Barnen blir en slags spegel av hur du uppför dig. Så snälla, sluta klandra ditt barn för DINA brister! Men vem är jag som inte vet något...

Over och out

(I detta inlägg skulle den klassiska frasen -" barn gör inte som vi vuxna säger, de gör som vuxna gör" passa fint, men den är så extremt äckligt klyschig.)

 

Permalink Livet Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback