Fredagsmyyyys!

Några tips på hur fredagsmyset kan bli top-notch liksom. Se till att hemmet är någorlunda städat. Det känns lättare för samvetet att ligga i soffan en hel kväll då.

Fundera på vem/vilka du vill ha fredagsmys med. Om du kanske ska bjuda hem någon speciell vän.

Mat. Nu ska jag avslöja något för er, man behöver faktiskt inte äta tacos på fredagar. Det går att laga någonting annat lättlagat, jo faktiskt jag lovar. Här kommer några förslag:

· Kyckling i pita. Byt ut tacoköttfärs mot kycklingbitar och använd pitabröd istället för tacobröd. Jag rekommenderar även att använda sweetchilisås istället för salsasås.

· Hemmagjord pizza. Allt som behövs är: pizzakitt, skinka, färska champinjoner, salami, riven pizzaost. Läs och följ instruktionerna på pizzakittet.

· 3 olika varianter på varma mackor. 1. Blanda tonfisk, majonnäs och svartpeppar. Bred ut på mackan, skiva ost och lägg på. Värm i micro eller ugn. 2. Köp färdig champinjonstuvning på burk. Bred ut på mackan, skiva ost och lägg på. Sedan värm i ugn. 3. Skinka, tomat och ost. Värm i ugn.

· Kycklingpasta. Skölj, hacka/skär de grönsaker som du gillar. Jag brukar ta morot, broccoli, lök och gul paprika. Förkoka morötterna och broccolin lite.  Rensa en grillad kyckling, skär filéerna i lagom stora bitar. Lägg grönsakerna + kycklingen i en ugnsform. Häll i matlagningsgrädde så att det nästan täcker allt. Blanda i en halv burk crème fraiche och 1-2 tsk sambal oelek + salt och peppar. In i ugnen tills det har göttat ihop sig. Ibland har jag även i ett ägg för att få lite stanning i det hela. Är gott att äta som det är eller till valfri pasta.

Fundera sedan ut vad du/ni vill dricka eller gör som jag, gardera dig. Köp hem rödvin, öl och cola, ja det du kan tänkas bli sugen på.

Val av tv-program/film. (Inget problem om du nu väljer att sitta ensam) Bestäm er innan ni sätter er vid tv´n. Så slipper det bli tjafs och bråk om tv-kontrollen.

Så mina kära bloggläsare, nu är det bara att luta sig tillbaka i soffan och ha fredagsmyyyyyys! Jag önskar er alla en riktigt god helg!

Permalink Recept Kommentarer (4) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Tina Larsson

Kul att du börjat blogga! Du skriver jättebra (utbildad lärare som du är).



Ha ha. Idag har jag för första gången (allvarligt!) gjort i ordning tacos till mig själv en fredagskväll. Har aldrig gjort det förr faktiskt.



Och ensam är jag, så kontrollen har jag full koll på!

Kram till dig!

Postat av: Anonym

Kul att du läser livet som Lena :) Jaa du min vän, du kan aldrig gissa vad jag precis ätit mig pröppmätt på. Jo faktiskt det är sant, tacos! :) /L

Postat av: Dr Snuggles

Fredagsmys...störigt ord!



Don´t ever use it again please.

Postat av: Me

Ähe jag skriver väl om vad jag vill å jag gillar faktiskt fredagsmyyyys! ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback