De klart att tjejen ska få en Barbietårta...

Jaa sicken bakhelg det blev och jag ska SÅKLART dela med mig av alla goda och sådär goda recept.  :)
Jag börjar med fredagskvällens projekt: Barbietårtan.

 

Klart att mosters favoritgoooos ska få bjuda sina vänner på en Barbietårta. 3 timmar senare ångrade jag mig, satans sicket knöl och pill. Men skam den som ger sig! Nu vet jag i alla fall hur jag INTE ska göra nästa gång (om det nu blir någon nästa).
Till detta tålamodskrävande bak behöver du:
hårspray
grädde
vaniljkräm
sylt
rosa marsipan
ensamhet
tårtbottnar x2
marsipanlock x2
kaffe
strössel och valfri garnityr
 
1. Ta en gammal Barbie som du kan ta av benen på, jag ville ju inte förstöra Majas docka så därför behöll jag benen på. BIG MISTAKE! Tårtan hade blivit sååå mycket finare om jag kapat benen, för då hade jag haft möjlighet att tryckt dockan längre ner i tårtan.
  
”Pimpa” barbien, ja klipp av håret så att det inte kommer i tårtan, spraya hårspray i håret och forma det som du vill. Alt, gör en håruppsättning. Klä sedan dockan i folie. Och sedan med rosa marsipan.

2. Skär bottnarna så det blir en stor rund i botten, sedan allt mindre och mindre för varje botten. Ett alternativ är att du köper 3 förp tårtbottnar, så slipper du pussla ihop sista våningen. Eller så bakar du en vanlig sockerkaka och har som våning 2. Men jag gjorde så här, så slapp jag baka och så fick jag inget spill över.

3. Blanda valfri sylt med lite grädde. Börja sedan nedifrån och varva sylt och vaniljkräm om vartannat tills alla bottnar är fyllda och staplats till en "kjol". Gröp ur i toppen så barbiedockans kropp kan sättas fast.

4. Klä sedan tårtan med grädde så att den är slät och helt täckt. Placera sedan det färdigfabrikstillverkade marsipanlocket (1), gör ett snitt längst i mitten av ”locket” så stt det går trä ner den, ja se bild.
 

5. Nu har ni ett val, antingen gör ni på det komplicerade Lena sättet och kavlar, svär, krånglar och skär marsipan till en lagom stor rund kjol. Så det täcker resterande tårtan, kjol 2. Eller så gör ni ett enklare och snyggare alternativ, köper ett färdigfabrikstillverkade lock (2) och lägger på.

6. Tryck nu ner Barbiedockan på toppen och ”piffa” till den efter behov. Blir den riktigt stillös så går det ju alltid att lura ögat med en massa strössel :)
                                                                           Färdigt!

Permalink Recept Kommentarer (6) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Cathrin

åh vad fin.:) nu längtar jag tills jag fyller år hoppas jag får en lika fin tårta.(dock gillar jag inte barbie)

Postat av: me

Då får jag väl prova att göra en my little ponnytårta istället då :)

Postat av: Me

Tack! :)

Klart att du ska få en tårta gummsan. Jag får väl försöka mig på en my little ponnytårta till dig då :)

Postat av: Anita

JAG vill också fylla åroch få en sådan tårta :))

Postat av: sundinska

Jag tror att du skulle ha blivit konditor istället :)

Postat av: Me

:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback